Et unum hominem, et plures in infinitum, quod quis velit, heredes facere licet - wolno uczynić spadkobiercą i jednego człowieka, i wielu, bez ograniczeń, ilu kto chce.

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

pośredniczka i orędowniczka są powszechnie używane w maryjnej pobożności rzymskich
katolików257.
Jak podaje M. Miravalle już w VII wieku zaczęły powstawać  bezpośrednie
nawiązania do Niepokalanej, która faktycznie odkupuje z Odkupicielem, biorąc udział
w prawdziwym wykupywaniu rodzaju ludzkiego z niewoli szatana 258. W tym czasie
rozwijała się świadomość o współodkupieniu i pojawiały się kolejne tego świadectwa.
Początkowo bazowano na fakcie, że Maria urodziła Chrystusa. Jednak pod koniec pierwszego
tysiąclecia, wraz z rozwojem doktrynalnym, uwzględniono także jej osobiste cierpienie259.
Ostatecznie rzymskokatolicka prawda o współodkupicielce Maryi przybrała dość
skrajną postać:  tak bardzo cierpiała ze swoim udręczonym i umierającym Synem i omal nie
umarła razem z Nim, zrezygnowała dla zbawienia ludzi ze swoich matczynych praw do tego
Syna i ofiarowała Go dla złagodzenia Bożej sprawiedliwości, na tyle, na ile było Jej to
możliwe. Można więc słusznie powiedzieć, że razem z Chrystusem zbawiła ludzki rodzaj 260.
W swojej publikacji pod tytułem Z Jezusem, dzieje Maryi Współodkupicielki
Miravalle opisuje na czym ma polegać zagadnienie współodkupicielstwa Maryi
i jednocześnie podkreśla czym ono nie jest.  Etymologiczne znaczenie terminu
Współodkupicielka (Co-redemptrix) odnosi się zatem do niewiasty z Odkupicielem, lub też
bardziej dosÅ‚ownie: niewiasty, która odkupuje z kimÅ› 261. Ów termin  nie oznacza, że Maryja
jest boginią, że jest czwartą osobą Trójcy Zwiętej, że w jakikolwiek sposób posiada boską
naturę, że w jakiejś formie nie jest, jak wszystkie inne stworzenia, całkowicie zależną od
Stwórcy 262. Określenie to podkreśla jedyny i niepowtarzalny udział Maryi w dziele
256
Zob. Majewski J., Maryja niczym bogini, http://tygodnik.onet.pl/1,43825,druk.html, Argument z Wojtyły,
[dostęp 10.05.2010r.].
257
Zob. Katechizm, s. 238 (969).
258
Miravalle M., Z Jezusem, Dzieje Maryi Współodkupicielki, http://www.scribd.com/doc/24601768/Z-Jezusem-
With-Jesus, s. 70, [dostęp 07.05.2010r.].
259
Zob. Tamże, s. 70.
260
Stehlin K., Odkupiciel i Współodkupicielka, http://www.piusx.org.pl/zawsze_wierni/artykul/1044, [dostęp
10.05.2010r.].
261
Miravalle M., Z Jezusem, Dzieje Maryi Współodkupicielki, http://www.scribd.com/doc/24601768/Z-Jezusem-
With-Jesus, s. 15, [dostęp 07.05.2010r.].
262
Tamże, s. 13.
43
odkupienia dokonanego wspólnie z jej Synem. Co jednak dokonało się w sposób całkowicie
drugorzędny i podporządkowany Jemu263.
Skoro więc rzekomy udział Maryi w dziele odkupienia jest tak mało istotny, to
dlaczego tyle uwagi poświęca się temu, aby tytułować ją mianem współodkupicielki? Ponadto
należy poważnie rozważyć, czy uzasadnione jest w jakimkolwiek stopniu używanie terminu
współodkupienia, skoro Słowo Boże takowego nie stosuje, ani nawet nie sugeruje? Nawet
sam Jezus, ani apostołowie w swoich listach zawierających najważniejsze pouczenia dla
Kościoła nie zasugerowali niczego odnośnie kultu Marii264. Czy nie wydaje się logiczne, że
gdyby ktokolwiek w jakimś stopniu mógł dołożyć coś do zbawczej ofiary Jezusa, to Biblia by
o tym mówiła wprost? Tym bardziej jeżeli  jak twierdzą rzymscy katolicy  Maryja ponoć
współcierpiała z Chrystusem za grzechy świata265, umarła duchowo i niemal fizycznie266, gdy
na krzyżu konał Mesjasz. Czy taka nauka nie zdradza dążeń Kościoła rzymskokatolickiego do
zrównania pozycji Maryi z Panem Jezusem Chrystusem, co czynił jawnie papież Pius XII
w swoich dokumentach nazywając Maryję współtowarzyszką Chrystusa267? Warto zauważyć,
iż ogólna tendencja pobożności rzymskokatolickiej zdaje się nawet zastępować Zbawiciela
zbawicielką, co wyraznie widać na przykładzie wielu modlitw proszących o zbawienie
i dziękujących za nie268 oraz szeroko pojętym pośrednictwie właśnie Maryi269. Ponadto
możemy to zjawisko ujrzeć także na podstawie określania jej jako  bezpośredni cel
wierzących 270, co zresztą dalej jest nazwane prawdziwym nabożeństwem do niej271!
Bliblijne spojrzenie na współodkupicielstwo Maryi
Bez względu na to, jak uzasadniane jest pojęcie współodkupienia, sugeruje ono dość
wyraznie, iż oprócz Jezusa Chrystusa, również Maryja miała swój udział w zbawieniu ludzi.
Czego nie uczynił Pan w dziele odkupienia, to podobno uczyniła Jego matka  rzekomo
współdziałała z Nim, aby odkupić świat z grzechu, współcierpiała za grzechy ludzi272. To
przekonanie jest równoznaczne z twierdzeniem, iż zbawienie nie pochodzi wyłącznie od
263
Zob. Tamże, s. 16.
264
Zob. Grodzki J., Kościół dogmatów i tradycji, Warszawa 2000, s. 159-160.
265
Zob. Drozd J., Maryja, matka Boga i matka nasza, Warszawa 1989, s. 152-153.
266
Zob. Stehlin K., Odkupiciel i Współodkupicielka, http://www.piusx.org.pl/zawsze_wierni/artykul/1044,
[dostęp 10.05.2010r.].
267
Zob. Drozd J., Maryja, matka Boga i matka nasza, Warszawa 1989, s. 152.
268
Zob. Grignion de Montfort L. M., Traktat o prawdziwym nabożeństwie do Najświętszej Maryi Panny, s. 205-
207.
269
Zob. Tamże, s. 79-81.
270
Zob. Tamże, s. 247.
271
Zob. Tamże, s. 247.
272
Zob. Miravalle M., Z Jezusem, Dzieje Maryi Współodkupicielki, http://www.scribd.com/doc/24601768/Z-
Jezusem-With-Jesus, s. 70, [dostęp 07.05.2010r.].
44
samego Chrystusa, a ponadto jest również współdziełem człowieka. Idealnie wyrażają to
słowa samego rzymskokatolickiego doktora M. Miravalle, mariologa z Uniwersytetu
Franciszkańskiego w Steubenville:  Każdy z nas przez Nią otrzymał zbawienie 273.
Zobaczmy jednak co Słowo Boże mówi na temat próby wykupienia z grzechu podjętej
przez człowieka:  nikt bowiem siebie samego nie może wykupić ani nie uiści Bogu ceny
swego wykupu  jego życie jest zbyt kosztowne i nie zdarzy się to nigdy  by móc żyć na
wieki i nie doznać zagłady 274. Widzimy zatem, ze człowiek nic nie może uczynić, aby
zbawić siebie, czy kogokolwiek innego. W Ewangelii Mateusza znajdujemy pytanie uczniów
Jezusa:  któż więc może się zbawić 275? Odpowiedz Pana jest jednoznaczna i świadczy
o tym, że dokonanie zbawienia nie jest możliwe dla człowieka, lecz tylko dla Boga, który
może uczynić wszystko276.
Tylko Bóg jest Zbawicielem. U proroka Izajasza czytamy:  Ja, Pan, tylko Ja istnieję
i poza Mną nie ma żadnego zbawcy 277. Te słowa nie tylko świadczą o tym, kto jest Jedynym
Wybawcą. Sugerują również, że żaden człowiek nie jest w stanie Mu dorównać i pomóc
w dokonaniu dzieła zbawienia. Zatem nie do przyjęcia jest twierdzenie, że jakiekolwiek
stworzenie może przyczynić się do zbawienia, które jest tylko i wyłącznie u Boga278.
Innym istotnym faktem jest potrzeba przelania krwi, aby dokonać odkupienia. Pismo
Zwięte nie mówi o tym, jakoby Maria oddała swoje życie za nas. Nawet teologowie
rzymskokatoliccy nie próbują takiej nauki propagować. Jednak idea współodkupienia, czy
w ogóle odkupienia bez przelewu krwi nie ma poparcia w Biblii, a wręcz Jej przeczy.
Czytamy w Niej bowiem:  (& ) bez rozlania krwi nie ma odpuszczenia grzechów 279.
Jakże zatem ktokolwiek może być nazywany współodkupicielem lub współodkupicielką,
skoro tylko Pan Jezus jako jedyny złożył w ofierze swoje życie? Na podstawie Biblii
wyraznie widzimy, że cierpienie człowieka nie jest pomocne dla jego zbawienia w sensie
ofiary przebłagalnej. Nie można zgodzić się z rzymskokatolicką interpretacją, że Maryja tak
bardzo cierpiała z Jezusem, iż dokonała współodkupienia280. [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jutuu.keep.pl
  • Menu

    Cytat


    Fallite fallentes - okłamujcie kłamiących. Owidiusz
    Diligentia comparat divitias - pilność zestawia bogactwa. Cyceron
    Daj mi właściwe słowo i odpowiedni akcent, a poruszę świat. Joseph Conrad
    I brak precedensu jest precedensem. Stanisław Jerzy Lec (pierw. de Tusch - Letz, 1909-1966)
    Ex ante - z przed; zanim; oparte na wcześniejszych założeniach.