Et unum hominem, et plures in infinitum, quod quis velit, heredes facere licet - wolno uczynić spadkobiercą i jednego człowieka, i wielu, bez ograniczeń, ilu kto chce.

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

tylko On jest dobry. Tak więc cała twa dobroczynna działalność i po-
słuszeństwo wobec Dekalogu są jedynie fasadą skrywającą przed
ludzmi twój istotny problem: tak naprawdę nie kochasz Boga, choć
jesteś bardzo religijnym człowiekiem. Ponieważ pokładasz zaufanie
w obrzędach, odczuwasz lęk przed Bożą oceną Twojego życia. Nigdy
nie jesteś pewien czy wystarczająco dobrze przeżyłeś, dzień by zo-
stać przez Niego zaakceptowanym. Gdybyś uwierzył, że Bóg nie po-
trzebuje Twojej doskonałości by Cię kochać (wystarcza wiara w Moją
doskonałość) lęk ustąpiłby i wtedy dopiero mógłbyś odwzajemnić
Mu Jego miłość. Tymczasem poszukujesz potwierdzenia swej war-
tości u ludzi, którzy schlebiają ci z powodu majątku jaki posiadasz.
I gdy to zostało uświadomione młodzieńcowi bez słów,  wtedy
Jezus spojrzał nań z miłością i rzekł mu: Jednego ci brak: idz, sprze-
daj wszystko co masz i rozdaj ubogim, a będziesz miał skarb w nie-
bie, po czym przyjdz i naśladuj mnie. A ten na to słowo sposępniał
i odszedł zasmucony, albowiem miał wiele majętności. 17
Często używa się tej historii by pognębić chrześcijan obdarzo-
nych majątkiem. Nie jest to jednak postawa biblijna. Zalecenie wy-
zbycia się majątku dane zostało temu, konkretnemu człowiekowi,
gdyż bogactwo stanowiło czynnik konkurencyjny w stosunku do
Boga. W sercu tego biednego dziecka Bożego zajęło pierwsze miej-
sce, detronizując Osobę Stwórcy. Jezus przedstawił mu jego własny
problem zdecydowanie. Wyrzeczenie się bogactwa na rzecz ubogich
(nie kościoła!) miało być dlań ratunkiem a nie faktem ofiary. W ten
sposób bowiem ów człowiek miał zdać się jedynie na Osobę Chry-
stusa: chodzić wraz z Nim i Jego Dwunastką, słuchać nauk, poma-
17 Mar. 10, 21.22
24
gać w misji. Dotychczas zewsząd nadchodziły pozytywne oceny
jego osoby, podnoszące wartość młodego człowieka w jego własnych
oczach: był chwalony za pobożne życie, dobroczynność, sprawiedli-
wość, a jego bogactwo traktowano jako skutek Bożego błogosławień-
stwa. Jakże odmiennie brzmiała propozycja Jezusa: - Nie słuchaj in-
nych, lecz zdaj się na Mnie. Będziesz skromniej wyglądał, skrom-
niej jadł, nie czeka cię poklask tłumów, lecz jedynie Moja nieustająca
obecność przy tobie. Wybierz, co dla ciebie stanowi większą atrakcję.
Wybierz to, co twym zdaniem więcej warte: Moje słowo o Tobie - za-
wsze pełne ciepła, miłości, czy słowa ludzkich pochlebstw, kupowa-
ne dotąd za jałmużny i inne dary.
Biedny, zalękniony młody człowiek. Sądzę, że gdyby lepiej znał
Boga poszedłby za Jezusem przedkładając Jego ocenę swojej osoby
ponad krótkotrwałe i zmienne pochwały świata. Przyszedł z lękiem
i pozostał przy nim, gdyż porzucenie go wymagałoby całkowitego
zaufania Jezusowi a Ten nie wydawał się być na tyle atrakcyjnym,
by związać z Nim życie. W miłości nie ma bojazni, wszak doskona-
ła miłość usuwa bojazń, gdyż bojazń drży przed karą: kto się więc
boi nie jest doskonały w miłości. Miłujmy więc, gdyż On nas przed-
tem umiłował. 18
Drogi Czytelniku - nie wiem, co naopowiadali Ci o Jezusie
inni, ale cokolwiek by to nie było, jest bez znaczenia, jeśli nie ze-
tknąłeś się z Nim sam na sam. Bogactwo nigdy nie uwolni Cię od
lęku, tego może dokonać tylko On. Jeśli czujesz, że odciąga Cię
ono od Boga, to nie dlatego, że masz go zbyt wiele, ale że za mało
znasz swego Zbawiciela. Jeśli dojdziesz do wniosku, że w osią-
gnięciu poznania Go pieniądze stoją Ci na przeszkodzie, wówczas
dopiero pozbądz się ich i nie bój się skosztować życia z Jezusem.
18 I Jana 4, 18.19
25
Rozdział szósty
Anioł czy diabeł,
czyli co widać w lusterku
Mam nadzieję, iż na podstawie omówionych wcześniej tre-
ści Czytelnik zorientował się już jaką rolę pełni złe wychowanie
w kształtowaniu postawy człowieka niedowierzającego Bogu, czy-
li tzw. kulejącego chrześcijanina.
Dziecko poddawane krytyce, ośmieszane, dziecko będące obiek-
tem agresji fizycznej (w tym i praktyk seksualnych) z jednej strony
obawiać się będzie wyrażania swych opinii, ujawniania emocji i po-
dejmowania decyzji gdyż wiąże się to z doznaniem kolejnego urazu [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jutuu.keep.pl
  • Menu

    Cytat


    Fallite fallentes - okłamujcie kłamiących. Owidiusz
    Diligentia comparat divitias - pilność zestawia bogactwa. Cyceron
    Daj mi właściwe słowo i odpowiedni akcent, a poruszę świat. Joseph Conrad
    I brak precedensu jest precedensem. Stanisław Jerzy Lec (pierw. de Tusch - Letz, 1909-1966)
    Ex ante - z przed; zanim; oparte na wcześniejszych założeniach.