Et unum hominem, et plures in infinitum, quod quis velit, heredes facere licet - wolno uczynić spadkobiercą i jednego człowieka, i wielu, bez ograniczeń, ilu kto chce.

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

drużyny skautów wyspy Mauritius, drużyny w której oprócz niego byli sami mali Chińczycy. Po
chińsku mówi słabo, tak jak i po polsku.
Janusz poznał mnie też z Alicją pracującą w bibliotece Instytutu. Dzięki niej mogłam
wchodzić do sali z książkami, przeglądać albumy, szperać wśród foliałów, a nie w katalogu co jest
dosyć trudne, gdy szuka się dopiero bibliografii na temat raczę} niesprecyzowany. Biblioteka
otacza górny poziom gotyckiego kościoła św. Ignacego, w jej magazynach leży około stu
pięćdziesięciu tysięcy książek.
14 pazdziernika
Maria-Magdalena. Skąd to podwójne imię? Alicja wskazała mi olbrzymi kilkutomowy
słownik świętych. Znalazłam w nim, że Maria urodziła się w mieście Magdala. A więc Maria z
Magdali stała się z czasem po prostu Marią-Magdaleną. Co znaczy słowo Magdala? W hebrajskim
słowo to ma zapis MGDL i oznacza wieżę. Ciekawa jest wartość numeryczna tej wieży: M = 40, G
= 3, D = 4, L = 30 czyli 77. Dwie siódemki. Wieża i liczba siedem uzupełniają się w pewien
sposób: 7 oznacza zakończenie jakiegoś procesu, jego wypełnienie, przejście określonej drogi, a
wieża... Schemat wieży jest dość prosty X, łączy to co na dole z tym co u góry. Wznoszący wieżę
Babel mówią:  ...zbudujmy miasto i wieżę szczytem sięgającą nieba . Księga Rodzaju XI, 4. Szczyt
po hebrajsku znaczy  rosz , dosłownie tłumacząc  głowa . Jeśli wieża łączy to co na ziemi (stopy)
z tym co w niebie (głowa), jest więc symboliczną drogą pomiędzy tym co ziemskie a tym co
niebiańskie, drogą do przejścia, drogą o wartości 7.
Czy schemat wieży ma inne związki z Marią Magdaleną? Najpierw trzeba pominąć
wątpliwości dotyczące jedności postaci świętej i ladacznicy. Orygenes, św. Hieronim byli oburzeni
pomysłem utożsamiania jawnogrzesznicy obmywającej łzami stopy Chrystusa, ze świętą
namaszczającą wonnym olejkiem Jego głowę. Aacińscy Ojcowie Kościoła uznali jednak jedność
tych postaci, a skoro zajmuję się antropologią średniowiecza, a nie Antyku wypada mi zgodzić się z
ich opinią.
Wieża mająca  stopy na ziemi,  głową dotykająca nieba. Maria z Wieży. Czy jest w
Nowym Testamencie jakakolwiek scena, w której Maria z Magdali nie występowałaby w
skojarzeniu ze stopami lub głową? Ewangelia wg Jana 12,3-4: Maria namaszcza olejkiem stopy
Chrystusa. Ewangelia według św. Aukasza 10,38: Marta krząta się przy kuchni, a Maria  ...siadła u
nóg Pana i przysłuchiwała się Jego mowie . Ewangelia według św. Marka 14,3-8: Maria namaszcza
olejkiem głowę Chrystusa. Ewangelia według św. Jana 11,32: scena poprzedzająca wskrzeszenie
Aazarza, gdy zapłakana Maria, klęcząc obejmuje stopy Chrystusa. Ewangelia wg św. Jana 19,25:
Maria klęcząca przed krzyżem ma głowę na wysokości stóp Chrystusa. Ewangelia wg św. Jana
20,3-9:  Wyszedł więc Piotr i ów drugi uczeń i szli do grobu. Biegli oni obydwaj razem, lecz ów
drugi uczeń wyprzedził Piotra i przybył pierwszy do grobu. A kiedy się nachylił zobaczył leżące
płótna, jednakże nie wszedł do środka. Nadszedł potem także Szymon Piotr, idący za nim. Wszedł
on do wnętrza grobu i ujrzał leżące płótna... Wtedy wszedł do wnętrza także i ów drugi uczeń, który
przybył pierwszy do grobu. Ujrzał i uwierzył . Piotr widział pusty grób, prawdopodobnie także i
Jan. Natomiast towarzysząca im Maria-Magdalena  ...stała przed grobem płacząc, a kiedy tak
płakała, nachyliła się do grobu i ujrzała dwóch aniołów w bieli, siedzących tam gdzie leżało ciało
Jezusa - jednego w miejscu głowy, drugiego w miejscu stóp . Ewangelia wg św. Jana 20,11-13.
Grób Chrystusa jest miejscem gdzie dokonało się Zmartwychwstanie, a więc zakończenie
pewnego etapu symbolizowanego przez liczbę siedem. W symbolice chrześcijańskiej liczba osiem
oznacza odrodzenie, Chrystusa Zmartwychwstałego. W egzegezie judaistycznej 8 jest barierą,
próbą do przebycia, a ten kto ją przejdzie osiąga Nowe %7łycie. Jedynym fragmentem Nowego
Testamentu, w którym Maria-Magdalena nie występuje w skojarzeniu  stopy-głowa jest właśnie
moment  Noli me tangere w ogrodzie otaczającym grób. Ale Chrystus widziany wtedy przez
Marię-Magdalenę jest już Chrystusem Zmartwychwstałym, symbolicznie będącym w sferze liczby
8 a nie 7.
17 pazdziernika
Moje spostrzeżenie co do związku Marii-Magdaleny ze  stopami (czemu stopy, głowa w
cudzysłowiu? przecież są to tylko symbole żerujące na czymś konkretnym) nie jest paranoiczne.
Raban Maur, tysiąc lat temu, też zauważył tę zbieżność: Zawsze Maria-Magdalena jest tą, która
obejmuje stopy Chrystusa, nawet jeśli w niektórych sytuacjach mogłaby to zrobić inna postać. Cytat
z Rąbana Maura:  Ona (Marta) biegnie do grobu by płakać. Ale Maria idzie tam gdzie jest Jezus i
widząc go rzuca się do Jego stóp .
Jeśli w architekturze cystersów wieża symbolizuje wznoszenie się duszy do Boga i jeśli
athanor (piec alchemiczny) zapożyczył swą formę od wieży to wiadomo, czego trzeba będzie
szukać na temat jej symboliki. Nie lubię słowa gnoza ani nauki hermetyczne. To, co czeka na
uporządkowanie, to skamienielizny, ślady po czymś, co kiedyś było gnozą. Zostały po nich martwe,
zetlałe okruchy układające się w logiczną całość.
Zajmowanie się nimi jest wiwisekcją, pouczającą bo dowodzi ona, że kiedyś  to coś żyło i
niezle mu się wiodło na tym świecie, czy w tych światach. Gnoza jest teologią ezoteryczną i
porządkuje to, czego doświadczeniem jest Mistyka. Sztuką ezoteryczną jest Magia, a jej filozofią
Hermeneutyka. Jeżeli nie ma Mistyki, nie może być Gnozy, korzystającej z niej Zwiętej Magii i
refleksji nad nią, czyli Hermeneutyki. Przerywając ten łańcuch, pozbawiając go Mistyki
otrzymujemy dywagacje religioznawcze, a nie kontemplację przeżycia mistycznego, bowiem jak
być gnostykiem nie będąc mistykiem?
Ze Zwiętej Magii zostaje wtedy śmieszny zabobon, a osoba pragnąca być Magiem staje się
nie panem siebie i Mędrcem a podlegającym przypływom morza, płomieniom ognia i porywom
wiatru czarownikiem.
Filozofia, Filozof? Nad wejściem do Collegium Broscianum, gdzie mieści się szacowny [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jutuu.keep.pl
  • Menu

    Cytat


    Fallite fallentes - okłamujcie kłamiących. Owidiusz
    Diligentia comparat divitias - pilność zestawia bogactwa. Cyceron
    Daj mi właściwe słowo i odpowiedni akcent, a poruszę świat. Joseph Conrad
    I brak precedensu jest precedensem. Stanisław Jerzy Lec (pierw. de Tusch - Letz, 1909-1966)
    Ex ante - z przed; zanim; oparte na wcześniejszych założeniach.