Et unum hominem, et plures in infinitum, quod quis velit, heredes facere licet - wolno uczynić spadkobiercą i jednego człowieka, i wielu, bez ograniczeń, ilu kto chce.

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

opartych o wynegocjowane z Rządem średniookresowe strategie rozwoju regionalnego
województw.
2. Samorząd ka\dego z województw jest Instytucją Zarządzającą Regionalnego Programu
Operacyjnego odpowiedzialną za zgodność RPO ze strategią oraz skuteczność
i prawidłowość zarządzania a tak\e jest instytucją decydującą o wyborze projektów, jak
i odbiorze projektów (na podstawie monitoringu oraz ewaluacji).
Model ten jest zdecydowanie prostszy, gdy\ uczestniczy w nim trzech aktorów zamiast
siedmiu w okresie 2004  2006; jest to jednak model niepełny. Brak trwałych
i odpowiedzialnych, dobrze przygotowanych instytucji wsparcia (asysty technicznej);
aktualny system \ywiołowo działających Agencji Rozwoju Regionalnego - tego wsparcia nie
zapewnia.
23
Okres od 1991 r. - kiedy to powstała w Suwałkach pierwsza agencja rozwoju regionalnego -
zaowocował funkcjonowaniem około 60 agencji rozwoju regionalnego i lokalnego.19 Wśród
tych instytucji są zarówno podmioty gospodarcze w formie spółek akcyjnych o znaczących
kapitale akcyjnym (np. Małopolska Agencja Rozwoju, Agencja Rozwoju Agencja Rozwoju
Regionalnego Pomorza, Wrocławska Agencja Rozwoju Regionalnego), jak te\ fundacje
o niewielkim funduszu własnym (np. Agencja Rozwoju Regionalnego w Koszalinie -
50 tys. zł). Są te\ agencje działające w formule stowarzyszenia. Aktywność tych agencji
i zakres działań są bardzo zró\nicowane - jednak podstawowym mankamentem jest
sprzeczność funkcjonowania agencji jako typowego podmiotu gospodarczego oraz oczekiwań
podmiotów regionalnych (często zało\ycieli lub udziałowców), \e zysk generowany przez
agencje będzie kierowany na wsparcie rozwoju regionalnego. Nie negując sensu istniejących
ARR, potrzebą interesu strategicznego państwa jest stworzenie nowych instytucji opartych
o trwałe podstawy organizacyjne, finansowe i operacyjne. Transparentnych i opartych na
kontroli publicznej, a nie kontroli udziałowców. Celowe jest podjęcie debaty nad nową
formułą instytucji wsparcia rozwoju regionalnego: Regionalnych Agencji (RAP)
Co powinno odró\niać RAP od istniejących ARR?
1. Struktura zadań (Tabl. 6) dostosowana do potrzeb polityki regionalnej Polski ściśle
powiązanej z unijną polityką spójności. Efektywność działania RAP powinna podlegać
ocenie wg kryteriów efektywności:
" interregionalnej polityki regionalnej państwa,
" intraregionalnej polityki regionalnej województw.
Nie powinna trwać quasi liberalna ocena efektywności ARR jako podmiotów gospodarczych
(spółki akcyjne, spółki z o. o, stowarzyszenia działalności gospodarczej), gdy\ jest to
układ rozproszony, z których część ju\ w zupełności lub w stopniu znikomym nie słu\y
celom rozwoju regionalnego (jeśli na przykład kryterium efektywności staje się
zarządzanie nieruchomościami, zaś pomoc techniczna jest wolnorynkową usługą).
Podstawą oceny powinny być osiągnięte skwantyfikowane cele (np. metodologii OECD).
19
Patrz szerzej: Agencje rozwoju regionalnego. Raport. Krajowe Stowarzyszenie Agencji Rozwoju
Regionalnego, Warszawa 2003.
24
2. Trwałość podstaw finansowych dobrej egzystencji personelu,20 wyposa\enia i logistyki.
3. Ciągłość kadrowa uwolniona od fluktuacji politycznych władz regionu i państwa.
20
Nale\y pamiętać, \e okres pierwszych trzech lat uczestnictwa Polski w strukturach UE (Komisja Europejska,
Parlament Europejski, inne instytucje) będzie czasem znaczącego ubytku i przemieszczenia najlepszej kadry
krajowej ze względu na kilkakrotnie lepsze warunki, a tak\e część wysokokwalifikowanej kadry wchłonie sektor
prywatny (konsulting).
25
Zało\enia programowo - operacyjne RAP:
1. RAP są finansowane ze środków publicznych.
2. RAP są agendami o charakterze non profit.
3. Instytucje zarządzające RAP (Zarząd, Rada Partnerstwa Regionalnego) są ustanowione
wspólnie przez ministra właściwego ds. rozwoju regionalnego, oraz samorząd
województwa, zarówno terytorialny jak i gospodarczy.
4. Celem RAP jest:
" wspieranie rozwoju regionalnego województwa w aspekcie gospodarczym
i społecznym,
" asysta techniczna dla władz regionalnych,
" kreowanie innowacyjności i konkurencyjności przedsiębiorstw regionalnych,
" działanie na rzecz tworzenia nowych miejsc pracy,
" wzmacnianie potencjału eksportowego regionu,
" przyciąganie inwestycji zagranicznych do regionu,
" realizacja polityki rewitalizacji miast i obszarów zagro\onych degradacją
i marginalizacją.
Powy\sze zało\enia RAP poparte są m. in. o doświadczenia angielskie,21 sprawdzone
w okresie programowania 2001 - 2006.
Tabl. 6 Porównanie zadań Agencji Rozwoju Regionalnego i postulowanych
Regionalnych Agencji Partnerstwa
Zadania
Agencji Rozwoju Regionalnego Regionalnych Agencji Partnerstwa
(obecne) (przyszłe)
Przygotowanie województwa do uczestnictwa w Tworzenie podstaw regionalnego partnerstwa dla
strukturach Unii Europejskiej rozwoju
Brak mo\liwości uczestnictwa w kontraktach Wiodący udział w formułowaniu i negocjowaniu
regionalnych kontraktów regionalnych z ministrem właściwym
ds. rozwoju regionalnego i resortami
Inicjowanie i promowanie przedsiębiorczości Mobilizacja, doradztwo i szkolenie dla
beneficjentów projektów regionalnych [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jutuu.keep.pl
  • Menu

    Cytat


    Fallite fallentes - okłamujcie kłamiących. Owidiusz
    Diligentia comparat divitias - pilność zestawia bogactwa. Cyceron
    Daj mi właściwe słowo i odpowiedni akcent, a poruszę świat. Joseph Conrad
    I brak precedensu jest precedensem. Stanisław Jerzy Lec (pierw. de Tusch - Letz, 1909-1966)
    Ex ante - z przed; zanim; oparte na wcześniejszych założeniach.