Et unum hominem, et plures in infinitum, quod quis velit, heredes facere licet - wolno uczynić spadkobiercą i jednego człowieka, i wielu, bez ograniczeń, ilu kto chce.

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

w wype nianiu naszego powo ania.
Jezus zapewnia nas, e nasze modlitwy b wys uchane: Ojciec z nieba da Ducha wi tego
tym, którzy Go prosz ( k 11, 13). Wszystko inne, o co prosimy, mo e by tylko owocem
tego pierwszego i najwa niejszego daru: daru Ducha wi tego.
Pytajmy siebie: czy w naszej codzienno ci ycia duchowego istnieje jedno modlitwy,
dzia ania Ducha oraz realizowania naszego powo ania? Czy troszczymy si , aby wype nianie
misji rozpoczyna od modlitwy o dar Ducha?
Jedynie Duch wi ty mo e nam zapewni skuteczno i owocno naszego apostolskiego
trudu. Pytajmy siebie tak e, czy nieskuteczno i bezp odno wielu naszych dzia nie
ynie z braku modlitwy o dar Ducha wi tego. Czy w naszym zaanga owaniu
duszpasterskim nie przeceniamy naszych ludzkich si , naszego dzia ania, naszej pracy.
W ko cowej rozmowie dzi kujmy najpierw Bogu za dar chrztu. Dzi kujmy za zawarte
w nim zaproszenie do intymnej wi zi z Ojcem, Synem i Duchem wi tym. Jezusa za 
który pokornie staje w ród grzeszników, aby przyj chrzest  pro my, aby my otwierali si
jak On na dar Ducha wi tego. Pro my, aby my z Jego ask szukali pe nienia woli naszego
Ojca.
XII. B OGOS AWIENI JESTE CIE  BIADA WAM
On podniós oczy na swoich uczniów i mówi : B ogos awieni jeste cie wy, ubodzy, albowiem
do was nale y Królestwo Bo e. B ogos awieni wy, którzy teraz g odujecie, albowiem
dziecie nasyceni. B ogos awieni wy, którzy teraz p aczecie, albowiem mia si b dziecie.
ogos awieni b dziecie, gdy ludzie was znienawidz , i gdy was wy cz spo ród siebie, gdy
zel was i z powodu Syna Cz owieczego podadz w pogard wasze imi jako niecne:
cieszcie si i radujcie w owym dniu, bo wielka jest wasza nagroda w niebie. Tak samo
bowiem przodkowie ich czynili prorokom.
Natomiast biada wam, bogaczom, bo odebrali cie ju pociech wasz . Biada wam, którzy
teraz jeste cie syci, albowiem g ód cierpie b dziecie. Biada wam, którzy si teraz miejecie,
albowiem smuci si i p aka b dziecie. Biada wam, gdy wszyscy ludzie chwali was b .
Tak samo bowiem przodkowie ich czynili fa szywym prorokom ( k 6, 20 26).
Obraz dla obecnej kontemplacji: Przedstawmy sobie Jezusa nauczaj cego, który og asza
swoje b ogos awie stwa. Ws uchajmy si w Jego g os pe en mocy, stanowczo ci, ale tak e
pe en mi osierdzia i dobroci. Zauwa my t umy, które s uchaj Jezusa z zachwytem
i fascynacj . Dostrze my ich podziw dla nauki Jezusa.
Pro ba o owoc rozmy lania: Pro my o ask rozumienia b ogos awie stw Jezusa oraz o ask
odkrycia przestróg zawartych w Jezusowych biada. Módlmy si tak e, by my
w b ogos awie stwach odkryli osobisty styl ycia samego Jezusa, do którego zaprasza
równie i nas.
1. Kim jest bogacz, a kim ubogi?
Wed ug Jezusowego biada, cz owiek bogaty posiada wszelk obfito materialnych dóbr.
Jest te zawsze syty. Nie tylko nigdy nie brakuje mu chleba, ale tak e za ywa pod dostatkiem
wszelkich ziemskich uciech. Bogacz bawi si i mieje. Zajmuje uprzywilejowan pozycj
w hierarchii spo ecznej. Dzi ki swojemu bogactwu posiada w adz i wp ywy. Doznaje wi c
czci, otacza go powszechny szacunek. Ludzie licz si z jego opini i zdaniem.
Dla okre lenia poj cia ewangelicznego bogacza posiadanie materialne czy pozycja spo eczna
nie s jednak najwa niejsze. O wiele wi cej znaczy postawa serca wobec Boga, wobec
bli nich i wobec siebie.
W duszy ewangelicznego bogacza miejsce Boga zajmuje bogactwo. Bogacz nie liczy si
z Bogiem. Nie liczy si te z lud mi. Ca nadziej pok ada w nagromadzonych dobrach
materialnych. One staj si jego si . One  w jego mniemaniu  daj mu poczucie
bezpiecze stwa. Fa szywie bowiem s dzi, i bogactwo jest ród em ycia.
Ewangeliczny bogacz z pogard odnosi si do ubogich, cho nierzadko swoje bogactwa
zdobywa przez wyzyskiwanie ich. Dobrym przyk adem bogacza w Ewangelii jest upi
bogacz, który  pe en pychy  przemawia do siebie: Masz wielkie zasoby dóbr, na d ugie
lata z one; odpoczywaj, jedz, pij i u ywaj! ( k 12, 19).
Kim natomiast jest wed ug Ewangelii cz owiek ubogi?
Ubogi to ten, któremu brakuje wszystkiego. Nie mo e zaspokoi swoich podstawowych
potrzeb materialnych. Poniewa brakuje mu chleba, do wiadcza g odu. Cz owiek ubogi
nierzadko cierpi choroby; cz owiek ubogi jest prze ladowany; cz owiek ubogi p acze.
Nie posiadaj c adnego bogactwa, nie mo e te zdoby jakiegokolwiek uznania spo ecznego.
Ubogi atwo staje si przedmiotem pogardy i odrzucenia. Ludzie nie licz si z jego zdaniem
i opini . Przyk adem cz owieka ubogiego wed ug Ewangelii jest azarz, który le y u bram
bogacza. Nie tylko g oduje, ale dotyka go tak e powszechna pogarda i lekcewa enie. Pragnie
nasyci si odpadkami ze sto u bogacza, lecz nikt nie chce mu us . Tylko psy
przychodz i li jego wrzody (por. k 16, 21).
Poj cie ewangelicznego ubóstwa nie dotyczy jednak najpierw materialnego posiadania
i pozycji spo ecznej. Istot ewangelicznego ubóstwa stanowi postawa serca wobec Boga
i wobec ludzi; ewangeliczne ubóstwo polega na z eniu ca ej nadziei w Bogu; chodzi w nim
o posiadanie wszystkiego u Boga.
Ewangeliczny cz owiek ubogi nie kieruje si dz posiadania. Nie odbiera te bogaczom
dóbr przemoc . W swoim niedostatku i nieszcz ciu wo a o mi osierdzie do Pana. Wierzy
bowiem, e tylko On mo e go wys ucha : Oto biedak zawo , a Jahwe go us ysza ,
i wybawi ze wszystkich ucisków (Ps 34, 7). [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jutuu.keep.pl
  • Menu

    Cytat


    Fallite fallentes - okłamujcie kłamiących. Owidiusz
    Diligentia comparat divitias - pilność zestawia bogactwa. Cyceron
    Daj mi właściwe słowo i odpowiedni akcent, a poruszę świat. Joseph Conrad
    I brak precedensu jest precedensem. Stanisław Jerzy Lec (pierw. de Tusch - Letz, 1909-1966)
    Ex ante - z przed; zanim; oparte na wcześniejszych założeniach.